eHealth Infrastructure
3.4.0 - release  flag

This page is part of the FUT Infrastructure (v3.4.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version. For a full list of available versions, see the Directory of published versions

ValueSet: Conditions

Official URL: http://ehealth.sundhed.dk/vs/conditions Version: 3.4.0
Active as of 2019-02-08 Computable Name: Conditions

Conditions.

References

Logical Definition (CLD)

Generated Narrative: ValueSet ehealth-conditions

This value set includes codes based on the following rules:

 

Expansion

Generated Narrative: ValueSet

This value set contains 66 concepts

CodeSystemDisplay (da-DK)Definition
  ALAL03urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DE10urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DE11urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF00urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF10urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF20urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF30urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF40urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF50urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF60urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF70urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF80urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF90urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DF99urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DJ44urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DI20urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DI25urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DI50urn:oid:1.2.208.176.2.4
  DZ76urn:oid:1.2.208.176.2.4
  Fhttp://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII
  F12http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

En beskrivelse af boligens fysiske rammer og omgivelser, der har betydning for borgerens hverdagsliv og funktionsevne.

  F2http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Drivkraften bag at borgeren handler på en bestemt måde eller går i gang med/opretholder en opgave/indsats.

  F6http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Nuværende eller tidligere uddannelsesog/eller erhvervsmæssig baggrund. Fx folkeskole, erhvervsuddannelse og videregående uddannelse.

  F8http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Personer som er tæt på borgeren, og som giver praktisk og/eller følelsesmæssigt støtte og omsorg overfor borgeren. Netværk kan være offentligt eller privat. Et offentligt netværk består af personlige hjælpere, sundhedspersonale og andre professionelle primært omsorgsgivere. Privat netværk er familie, slægtning, venner og bekendtskaber.

  F7http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

En beskrivelse af borgerens oplevelse af væsentlige begivenheder, interesser og gøremål igennem livet.

  F5http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Regelmæssig adfærd som borgeren har tillært gennem stadig gentagelse og udførelse helt eller delvist ubevidst.Vaner er fx døgnrytmen, måden at blive tiltalt på, kontakt med medmennesker og relationer, måde at anskue verden på.

  F4http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

De roller som er særligt vigtige for borgeren i forhold til familie, arbejde og samfund.

  F3http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

De fysiske eller mentale kræfter, som borgerenen i et vist omfang har til rådighed og kan udnytte. Fysiske kræfter kan fx være i form af fysisk sundhed og styrke. Mentale kræfter kan fx være i form af psykisk sundhed og styrke, herunder tanker og måder at forholde sig til situationer og andre mennesker på.

  F9http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Helbredsoplysninger: Aktuelle eller tidligere sygdomme og handicap der har betydning for borgerens situation. Sundhedsfaglige kontakter: Medarbejder eller enheder indenfor sundhedsvæsenet borgeren er tilknyttet, fx øjenlæge, tandlæge, fodterapeut eller afdeling/ambulatorium.

  F1http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Borgerens bevidste eller ubevidste håndtering af livet/sygdommen – både udfordringer og muligheder.

  F10http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Udstyr, produkter og teknologi som anvendes af borgeren i daglige aktiviteter, inkl. sådanne som er tilpasset eller særligt fremstillet til, implanteret i, placeret på eller nær personen, som anvender dem. (Inkl. almindelige genstande og hjælpemidler og teknologi til personlig anvendelse).

  J1http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII
  J1.6http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med indtagelse af føde, som er serveret for en, få maden op til munden og spise på en kulturelt accepteret måde, skære eller bryde maden i stykker, åbne flasker og dåser, anvende spiseredskaber, deltage i måltider og i festligheder.

  J1.3http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med på- og afklædning, at tage fodbeklædning på og af i rækkefølge og i overensstemmelse med den sociale sammenhæng og de klimatiske forhold som f.eks. iføre sig, rette på og afføre sig skjorter, bluser, bukser, undertøj, sarier, kimonoer, strømpebukser, hatte, handsker, frakker, sko, støvler, sandaler og hjemmesko.

  J1.2http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Pleje af de dele af kroppen, som behøver anden pleje end vask og tørring f.eks. hud, ansigt, tænder, hår, negle og kønsdele.

  J1.4http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Holde fast om en drik, tage drikken op til munden og drikke på en kulturelt accepteret måde, blande, omrøre og skænke drikke op, åbne flasker og dåser, bruge sugerør eller drikke af rindende vand fra en hane eller en kilde; amning.

  J1.7http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Sikre sit velvære, helbred og fysiske og psykiske velbefindende ved f.eks. at indtage varieret kost, have passende niveau af fysisk aktivitet, holde sig varm eller afkølet, undgå skader på helbredet, dyrke sikker sex inkl. anvendelse af kondomer, lade sig vaccinere og følge regelmæssige helbredsundersøgelser.

  J1.8http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Planlægge og udføre toiletbesøg til udskillelse af affaldsprodukter (menstruation, urin og afføring) og efterfølgende rengøring.

  J1.5http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Indtagelse og bearbejdning af fødemidler og væsker gennem munden.

  J1.1http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Vaske og tørre sig på kroppen og kropsdele med anvendelse af vand og passende rensemidler f.eks. tage bad, brusebad, vaske hænder og fødder, ansigt og hår og tørre sig med håndklæde.

  J2http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII
  J2.2http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv og andre som f.eks. at sammen sætte et måltid, udvælge appetitlig mad og drikke, fremskaffe ingredienser til tilberedning af måltider; forberede mad og drikke til tilberedning, lave varm og kold mad og drikke, servere maden.

  J2.4http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Vælge, tilvejebringe og transportere varer, som er nødvendige i dagliglivet som f.eks. at vælge, købe, transportere og opbevare mad, drikke, tøj, rengøringsmidler, brændsel, husholdningsgenstande og værktøj; tilvejebringe brugsgenstande og service.

  J2.3http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Udføre simple, komplekse og sammensatte handlinger til planlægning, styring og gennemførelse af dagligt tilbagevendende rutiner eller pligter som f.eks. at overholde tider og lægge planer for særlige aktiviteter i løbet af dagen.

  J2.1http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Holde hus ved at gøre rent, vaske tøj, bruge husholdningsmaskiner, opbevare mad og smide affald ud, f.eks. ved at feje, moppe, tørre borde, vægge og andre overflader af; holde orden i værelser og stuer, i skabe og skuffer; samle, vaske, tørre og stryge tøj; gøre fodtøj rent; bruge kost, børster og støvsuger; bruge vaskemaskine, tørretumbler og strygejern.

  J3http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII
  J3.6http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Skifte kropsstilling og bevæge sig fra et sted til et andet som f.eks. at flytte sig fra en stol til liggende stilling og skifte til og fra knælende eller hugsiddende stilling.

  J3.5http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Flytte sig fra en overflade til en anden som f.eks. at glide hen ad en bænk eller bevæge sig fra seng til stol uden at ændre kroppens stilling.

  J3.4http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Gang og færden i forskellige omgivelser som f.eks. at gå mellem rum i huset, inden for en bygning eller ned ad gaden.

  J3.8http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Bevæge sig til fods skrift for skridt på et underlag, således at den ene fod hele tiden hviler på underlaget, som når man slentrer, går forlæns, baglæns eller sidelæns.

  J3.9http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Funktioner bestemmende for respiratorisk og kardiovaskulær kapacitet, som er nødvendig ved fysisk anstrengelse.

  J3.7http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Kraften som opstår ved kontraktion af en muskel eller en muskelgruppe.

  J3.1http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Løfte en genstand op og flytte noget fra et sted til et andet som f.eks. at løfte en kop eller bære et barn fra et rum til et andet.

  J3.2http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Bevæge sig fra et sted til et andet på andre måder end ved at gå som f.eks. ved at klatre over en sten, løbe ned ad en gade, hoppe, springe, slå kolbøtter eller rende rundt om genstande.

  J3.3http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Bruge transportmidler som passager til at færdes omkring som f.eks. at blive kørt i en bil eller køre med bus, rickshaw, hestetrukken vogn, private eller offentlig taxi, bus, tog, sporvogn, undergrundsbane, skib eller fly.

  J4http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII
  J4.1http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Anvende udstyr, teknikker og andre midler med kommunikationsformål som f. eks. at ringe til en ven.

  J4.6http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Overordnede mentale funktioner af fysiologiske og psykologiske art, som får personen til at opnå tilfredsstillelse af specifikke behov og overordnede mål på en vedholdende måde.

  J4.3http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Overordnede mentale funktioner bestemmende kendskab til og konstatering af relationerne til en selv, til andre, til tid, sted og andre omgivelser.

  J4.8http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Løsning af spørgsmål eller situationer ved at identificere og analysere emner, udvikle muligheder og løsninger, evaluere mulige virkninger af løsninger og gennemføre en valgt løsning som f.eks. ved løsning af en uoverensstemmelse mellem to personer.

  J4.2http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Specifikke mentale funktioner bestemmende for registrering, lagring genkaldelse af information efter behov.

  J4.4http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Specifikke mentale funktioner først og fremmest knyttet til hjernens pandelapper omfattende kompleks målrettet adfærd som beslutningstagning, abstrakt tænkning, planlægning og gennemførelse af planer, mental fleksibilitet og tilpasning af adfærden efter omstændighederne, såkaldte eksekutive funktioner.

  J4.5http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Specifikke mentale funktioner forbundet med følelser og affektive komponenter i sindet.

  J4.7http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Udvikle basale og komplekse kompetencer i sammensatte handlinger eller opgaver med det formål at påbegynde og gennemføre erhvervelsen af en færdighed, som f.eks. håndtering af værktøj eller spil som skak.

  J5http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII
  J5.1http://kl.dk/fhir/common/caresocial/CodeSystem/FSIII

Deltage i alle aspekter af et arbejde, erhverv eller anden form for beskæftigelse som ansat på fuldtid eller deltid eller som selvstændig som f.eks. at søge et arbejde og få det, udføre de nødvendige opgaver i jobbet, møde på arbejde til tiden, lede andre arbejdere eller selv blive ledet, udføre de nødvendige opgaver alene eller i gruppe.


Explanation of the columns that may appear on this page:

Level A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies
System The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere)
Code The code (used as the code in the resource instance)
Display The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application
Definition An explanation of the meaning of the concept
Comments Additional notes about how to use the code